در ساختمان سازی گچ بری و گچ کاری یکی از مراحل نازک کاری بشمار می رود. کچ کاری و گچ بری زیبایی و استحکام ساختمان را افزایش می دهد. در گچ کاری و گچ بری لایه ای گچی بر روی آجرها کشیده می شود و سطح دیوار و سقف را برای نقاشی آماده می کند.

گچ کاری و گچ بری علاوه بر ساختمان سازی در  بازسازی ساختمان نیز کاربرد دارد. از این رو به دلیل کاربرد زیاد گچ کاری در ساختمان سازی، برآورد هزینه گچ کاری ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم تا طریقه ی محاسبه ی هزینه گچ کاری ساختمان و عوامل مؤثر بر قیمت آن را بیان کنیم.

 

چه عواملی بر نحوه محاسبه دستمزد گچ کاری مؤثر است؟

برای هر ساختمان تازه ایی گچ کاری سقف و دیوار ها از ملزومات است، از این رو پیمانکاران باید قیمت گچ کاری را در نظر داشته باشند. قیمت گچ کاری و گچ بری ساختمان به سه صورت متری، واحدی و روز مزد محاسبه می شود که عواملی بر تعیین قیمت آن اثر گذار است. در این بخش عواملی که بر هزینه گچ کاری ساختمان تأثیر می گذارند را مورد بررسی قرار داده ایم.

زمان اجرای پروژه

هر چه مدت زمان انجام گچ کاری بیشتر به طول انجامد، دستمزد استادکار بیشتر می گردد و در نتیجه قیمت گچ کاری ساختمان افزایش میابد.

میزان مهارت و تجربه استادکار

یکی از مهمترین عوامل مؤثر در قیمت گچ کاری، دانش و مهارت استادکار است که قیمت گچ کاری ساختمان را به ازای هر ساعت مشخص می کند.

متراژ فضا

مسلّم است که ساختمان هایی که متراژ بالایی دارند، زمان و مصالح بیشتری می برند و همین امر موجب می شود که قیمت گچ کاری متری ساختمان افزایش یابد.

شرایط دیوار و سقف

یکدست و سالم بودن سطحی که قرار است گچ کاری شود، به دلیل ساده‌تر شدن کار گچ کار، هزینه گچ کاری را کاهش می دهد. به عنوان مثال اگر دیوار آسیب جدی دیده باشد، گچ کار باید وقت و انرژی بیشتری صرف کند در نتیجه هزینه ی گچ کاری ساختمان کاهش میابد.

میزان دشواری و دسترسی به سقف و دیوار

یکی از عواملی که اجرت استادکار را تعیین می کند، سختی یا سادگی در دسترسی به سطح مورد نظر است. دسترسی به سقف و بعضی از دیوارها بسیار سخت‌تر از دسترسی به سطوح پایینی و دیوارهای داخلی است. بر همین مبنی قیمت گچکاری ساختمان افزایش میابد.

روش مورد استفاده گچ کاری

گچ کاری به دو روش سنتی(گچ پاشی) و روش مدرن(زیرکاری و روکاری) انجام می گیرد. روش مورد استفاده این فرایند بر هزینه ی گچکاری ساختمان مؤثر است.

پیچیدگی بنا و طرح گچ بری

در هر ساختمانی که قوس و طرح و معماری های پیچیده وجود داشته باشد، عملیات گچ کاری به علت زمان بر بودن سبب افزایش دستمزد استادکار می شود. فرایند گچ بری به هنر و مهارت گچبر بستگی دارد به همین دلیل برای محاسبه ی هزینه های آن نیز باید با استادکار توافق شود.

 

هزینه ی ابزار و وسایل جانبی

ممکن است برای انجام عملیات گچ کاری نیاز به داربست باشد که کارفرما مسئول پرداخت هزینه ی آن است. استاد کار ابزار و وسایل تخصصی گچ کاری را برای پروژه های کوچک تهیه می کند اما هزینه ی ابزار و آوردن مصالح در پروژه های متراژ بالا بر عهده ی کارفرما است.

 

مقدار استاندارد گچ مصرفی در هر مترمربع

هر استاد گچکاری تقریبا می تواند بین 30 تا 40 متر مربع را  در یک روز گچ کاری کند. با توجه به کیفیت گچ و مقدار خاک به کار رفته در ملات، میزان گچ مصرفی در مرحله زیرکار متفاوت است. تقریبا می توان با هر یک کیسه 40 کیلوگرمی گچ سفید، حدود 3 متر مربع را گچ و خاک کرد و برای گچ سفیدکاری می توان 12 متر مربع دیوار را با همین مقدار گچ، سفید کرد.

 

هزینه گچ کاری ساختمان 1402 

قیمت گچ کاری ساختمان در تهران، بر اساس قیمت اتحادیه گچ کاری به شرح زیر است:

هزینه ی گچ و خاک( زیرکار): برای هر مترمربع 50000 تا 55000 تومان

هزینه گچ کاری ساده ساختمان( سفید کاری): برای هر مترمربع 50000 تا 55000 تومان

هزینه گچ کاری و گچبری ابزار رابیتس:  75000 تا 95000 تومان

هزینه گچ کاری و گچ بری ابزار گلویی: 45000 تا 75000 تومان

هزینه گچ کاری و گچ بری قاب سقف: هرمتر مربع 50000 تا 55000 تومان

هزینه گچ کاری و گچبری قاشقی: 30000 تا 50000 تومان

هزینه گچ کاری و گچ بری نور مخفی: 65000 تا 85000 تومان

قیمت گچ بری ابزاری ساده: 25000 تا 35000 تومان

 

گچ بلور ساوه

در این مقاله قصد بر آن داشتیم نحوه ی محاسبه ی دستمزد گچ کاری را به طور کامل توضیح دهیم و عوامل مؤثر بر قیمت آن را برایتان بررسی کنیم. همانطور که در این مقاله بیان کردیم عوامل مخلفی بر تغییر قیمت گچ کاری و گچ بری مؤثر است. توصیه گچ بلور ساوه به شما این است که در امر گچ کاری و گچ بری ساختمان از استادکاران حرفه ایی و با تجربه کمک بگیرید و گچ مورد نیاز خود را از کارخانه گچ بلور ساوه خریداری کنید. کارخانه گچ بلور ساوه، بزرگترین تولید کننده گچ در ایران است. شما می توانید از طریق سایت گچ بلور ساوه برای خرید آنلاین گچ با کیفیت و قیمت مناسب اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش، از طریق شماره های درج شده در سایت با همکاران ما در ارتباط باشید.